Alle veier fører til Rom. Her har de vært: Byron, Keats, Shelley, Ibsen og Undset. De har reist for, med Goethes ord, å ”finne det midtpunkt et uimotståelig behov trakk meg mot”.
Vi skal sammenligne oss med en tid som var et arnested for store ledere, ikke fordi de var født med sølvskje i munnen, men fordi de hadde lært seg en realpolitisk lekse om hva som virker i ledelse. Det mektige Romerriket rommet en rekke kraftfulle ledere som Aeneas, Cincinnatus, Cæsar, Cicero, Brutus, Antonius, Kleopatra, Augustus. Disse skikkelsene skrives det fremdeles bøker om for dagens ledere, og vi vil se at det de lærte seg er i forbløffende overensstemmelse med hva moderne teorier om ledelse forteller.
Fortellingens kraft fokuserer på hva som ligger til grunn for ekstrem resultatoppnåelse i turbulente forandringstider. Myten knytter store endringsledere til de få gudebenådede enkeltindividene som forandrer historien. Men ingen leder oppnår noe som helst uten å ha følgerne med på laget. En leder forventes å skrive nye kapitler i fortellingen, men hvis fortellingen begynner å handle om lederen selv, faller han. Å lede er en dans mellom ledere og følgere, der lederen forventes å by opp, men folket er juryen som bedømmer utførelsen. Solodans straffes hardt. De dyktige lederne forstår dette. Deres fortelling omfatter alle, og det på troverdig vis. De står frem som levende eksempler på den grunntanken fellesskapet skal styres etter. De lykkes eller mislykkes i den grad de forstår og tilpasser sin fortelling til den større fortellingen, som i dette tilfellet er Roma selv. Er dette egenskaper gitt fra fødselen av, forbeholdt noen få? Nyere forskning er ganske klar på en ting: Dette kan læres. Mange har vært her for å lære, og det er mye å lære av. Fortellingene er sterke.
Aktuelle temaer
– Narrative perspektiver på ledelse
– Hvordan ledere kan skape mening sammen med andre
– Kraften i fortellingen og hvordan språk skaper virkelighet
– Å leve fortellingen. Eksempler fra historiens Roma
– Kampen om fortellingen som en kamp om menneskesyn og verdier
– Evnen til å skrive historien